حکم منع کردن دولت از نماز جماعت و جمعه در مساجد بسبب ویروس کرونا (مفتی عطاءالله عفی عنه/افغانستان)
حکم منع کردن دولت از نماز جماعت و جمعه در مساجد بسبب ویروس کرونا .
(مفتی عطاءالله عفی عنه/افغانستان)
_________________________
#سوال :
السلام علیکم ورحمت الله وبرکاته جناب مفتی صاحب بزرگوارخوب هستیدسوال دارم سوال من این چنین هست که ریس حج اوقاف گفته که به خاطرشیووع ویروس کرونانمازرادرخانه تان بخوانیدوشورای علماء گفته که به هیچ عنوان اجازه ترک جماعت رانداریددربین شان اختلاف هست این مسأله چه قسم میشودوضاحت دهید؟
#پاسخ :
وعلیکم السلام و رحمة الله و برکاته
الجواب حامداً و مصلیاً :
در این هیچ تردیدی نیست که بدون عذر معتبر منع کردن از مساجد و نماز جمعه یا جماعت گناه بزرگ است ، در قرآن کریم این چنین اشخاص را که از عبادت خدا ، بندگان خدا را منع کنند ، الله متعال «ظالم» قرار داده است، و وعید سختی بیان فرموده است،
چنانچه الله متعال می فرماید :
«وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعَىٰ فِي خَرَابِهَا ۚ أُولَٰئِكَ مَا كَانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوهَا إِلَّا خَائِفِينَ ۚ لَهُمْ فِي الدُّنْيَا خِزْيٌ وَلَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ» [سورة البقرة : ۱۱۴].
«ترجمه»
"کیست ستمکارتر از آن کس که از بردن نام خدا در مساجد او جلوگیری کرد و سعی در ویرانی آنها نمود؟! شایسته نیست آنان، جز با ترس و وحشت، وارد این (کانونهای عبادت) شوند. بهره آنها در دنیا (فقط) رسوایی است و در سرای دیگر، عذاب عظیم (الهی)!!"
لذا در اوضاع عمومی بدون کدام عذر معتبر برای هیچ کسی یا دولتی و حکومتی جایز نیست که مساجد را قفل زده مردم از نماز جماعت منع کند ،
وگرنه از باز پرسی در روز محشر خلاصی نخواهد داشت.
و در اوضاع حاضره در کشور (افغانستان) و یا در دیگر کشورها عارض حال مردم شده ،
نیز محض بخاطر ویروس کرونا از جماعت و نماز جمعه مردم را بالکلیه و تماماً منع کردن و یا مساجد را قفل زدن هرگز جایز نیست،
بلکه برعکس نظیر وجود دارد که در سال ۷۶۴ هق طاعون (وبا عام) آمد ، آن زمان طرز عمل مسلمانان چه بود ، در این مورد علامه «قاضی فصد» عبد الرحمن دمشقی (رحمه الله) می نویسد :
"أنه حدث طاعون كبير سنة 764هـ، فـ"كان الناس به على خير عظيم من إحياء الليل وصوم النهار، والصدقة والتوبة...، فهجرنا البيوت ولزمنا المساجد رجالنا وأطفالنا ونساؤنا". (شفاء القلب المحزون في بيان ما يتعلق يالطاعون/مخطوطة).
(ترجمه) : «در سال ۷۶۴ هق طاعون بزرگی به وجود آمد، و مردم حال دینی شان بسیار خوب بود ، شب ها نماز و روز ها روزه می گرفتند، پس ما خانه ها را ترک کردیم و و همه ما مردان ، زنان و اطفال مساجد را لازم گرفتیم»
لذا در صورت وبا نیز از جماعت منع کلی کردن جایز نیست ،
بلکه کسانیکه به مرض مبتلا باشند ، بر آنها لازم است که چونکه آنان معذور اند ، لذا در مسجد نیایند ، و حکومت نیز آنان را از مساجد و از جاهای تجمع منع کند ، تا حیات دیگران در تهلکه نیاید.
اما اگر حکومت مساجد را بالکلیه بند نکند، و از جماعت بالکلیه منع نکند،
بلکه بخاطر تدابیر وقایی تعداد نماز گزاران را محدود و کم کند ،
آن زمان این از لحاظ شرع نیز جایز می باشد ،
چرا که دفع مفسده عامه مقدم از جلب منفعت خاصه می باشد.
و بر مردم نیز لازم است که در این صورت مقررات دولت را مراعات نمایند
و چقدر اشخاصی که در مسجد مجاز باشند ، در مسجد نماز با جماعت و جمعه بخوانند ،
و بقیه در خانه ها ، مهمان خانه ها ، و در جای کار شان جماعت بکنند ، و اگر جماعت میسر نشود ، نماز هایشان را تنها تنها بخوانند، و ایشان از حضور مسجد شرعا نیز معذور خواند بود. و بخاطر حاضر نشدن در جماعت مسجد بوجه عذر گناه کار نخواهند بود.
و نیز چونکه بخاطر نماز جمعه مسجد بودن لازم نیست لذا اگر در شهر یا در جوار شهر و یا در قریه بزرگی هستند ، پس در جاهای متذکره می توانند ، نماز جمعه را بخوانند ، بشرط اینکه با امام حد اقل چهار نفر بالغ عاقل مرد باشند و به دیگران نیز اجازه شامل شدن در جماعت داده شود.
امام بعد از اذان دوم دو ۲ خطبه مختصری به کرسی وغیره نشسته بدهد، (اگر خطبه یاد نباشد از کتاب یا از ورقه دیده بخواند) ، بین دو خطبه وقفه کند و بنشیند، و سپس دو رکعت نماز جمعه و سپس سنت ها را بخوانند.
و اگر در شهر ها و یا مضافات شهر ها و یا در قریه های بزرگ روز جمعه به ترتیب فوق جمعه میسر نشود ، نماز ظهر را تنها بخوانند.
#corona #Afghanistan
Comments
Post a Comment